Kuopiossa tutkittua: marjat voivat tasoittaa verensokerin vaihteluita

Teksti ja kuvat Jukka-Pekka Korpi-Vartiainen


Marjat verensokerin heilahtelun tasaajina

Marjat voivat tasoittaa sokerin aiheuttamaa verensokerin nopeaa nousua ja laskua, osoitti Elintarvikkeiden terveysvaikutusten tutkimuskeskuksessa Kuopiossa tehty tutkimus. Suurten verensokerin vaihteluiden tiedetään olevan terveydelle haitallisia ja ne voivat altistaa tyypin 2 diabetekselle.

"Runsaasti polyfenoleja sisältävät marjat voivat tasoittaa sakkaroosin aiheuttamaa glykeemista vastetta. Koska tulos on vasta ensimmäinen havainto tästä aiheesta, tarvitaan lisätutkimuksia sen varmentamiseksi. Haluamme myös selvittää, mitkä marjat olisivat tässä suhteessa tehokkaimpia",
kertoo erikoistutkija, dosentti Riitta Törrönen Itä-Suomen yliopistosta.



Marja-aroniassa, mustikassa, variksenmarjassa ja mesimarjassa eniten polyfenoleja

Kaisu Riihisen (2005) väitöskirjan mukaan runsaasti polyfenoleja on mm. seuraavissa marjoissa (luettelo alkaen suurimmasta pitoisuudesta): marja-aronia (n. 970 mg/100 g), mustikka (n. 840 mg/100 g), variksenmarja, mesimarja (n. 500 mg/100 g), juolukka, mustaherukka, lakka, metsävadelma, punainen vadelma, pensasmustikka, puolukka, makeapihlaja, mansikka (n. 120 mg/100 g), makeapihlaja, puolukka, tyrni, punainen karviainen, punaherukka (n. 20 mg/100 g) jne.

Kyse hiilihydraattien imeytymisestä


Glykeeminen vaste kuvaa hiilihydraattien imeytymisnopeutta sekä vaikutusta verensokeriin ja insuliinineritykseen. Törrösen mukaan aikaisemmissa tutkimuksissa oli saatu viitteitä siitä, että marjojen sisältämät polyfenolit saattavat hidastaa hiilihydraattien sulamista ja glukoosin imeytymistä.




FT, dosentti Riitta Törrönen (kuva yliopiston verkkosivuilta)


Marjatutkimuksessa kaksitoista tervettä koehenkilöä nautti satunnaistetussa järjestyksessä joko 150 grammaa marjasosetta, johon oli lisätty 35 grammaa sakkaroosia eli tavallista sokeria, tai vettä, johon oli lisätty sama määrä sakkaroosia sekä marjojen luontaisesti sisältämiä sokereita glukoosia ja fruktoosia.






Marjoilla myönteisiä vaikutuksia verensokeriin

Marjasoseen mukana nautittu sakkaroosi aiheutti erilaisen verensokerivasteen kuin veden kanssa nautittu: 15 ja 30 minuutin kuluttua marjasoseen nauttimisesta veren glukoosipitoisuus oli alhaisempi ja 2,5 tunnin kuluttua suurempi kuin vesiliuoksen nauttimisen jälkeen.


Kun sakkaroosi nautittiin vesiliuoksena ilman marjoja, glukoosin huippupitoisuus saavutettiin jo puolen tunnin kohdalla. Marjasoseen nauttimisen jälkeen verensokeri nousi huippuunsa vasta 45 minuutin kuluttua.
Riitta Törrösen mukaan voidaan pitää kliinisesti merkittävänä muutoksena erityisesti sitä, että verensokerin huippupitoisuus oli yhden mmol/l matalampi kuin vesiliuoksen aiheuttama.

Tutkimus julkaistiin The British Journal of Nutrition -tiedelehdessä. Polyfenolit ovat antioksidantteihin kuuluvia yhdisteitä, joihin kuuluu muiden muassa flavonoideja, fenolihappoja ja tanniineja.

Lähde: Törrönen R, Sarkkinen E, Tapola N, Hautaniemi E, Kilpi K, Niskanen L. Berries modify the postprandial plasma glucose response to sucrose in healthy subjects. Br J Nutr 103: 1094-1097, 2010.


Verkossa:

The Glycemic Index
- the University of Sydney

Ruokatieto

Foodle: Marjat pienentävät sakkaroosin aiheuttamaa verensokerivastetta terveillä henkilöillä

Itä-Suomen yliopisto/ETTK: Marjojen polyfenolit ja terveysvaikutukset

2010 © Sisä-Savon seutuyhtymä               Uutiskirjeen tilaus/peruutus

Pohjois-Savon ELY-keskus on rahoittanut tätä julkaisua.